Taalkeuze (via Google Translate)

Op pad met een parkeerkaart

Willem belt naar ons telefoonnummer omdat hij een (gehandicapten)parkeerkaart nodig heeft. Maar hij heeft geen idee hoe hij de aanvraag hiervoor moet doen. Daarnaast heeft hij weinig ervaring met computers. Hij vraagt de cliëntondersteuner om te helpen met de aanvraag.

Autoritjes
Willem is 67 jaar en heeft een spierziekte, hij kan dus maar kleine stukjes lopen. Autorijden gaat nog prima. Hij vindt het ook erg fijn om dit te kunnen blijven doen. Hij geniet volop van de autoritjes richting vrienden en familie. Het geeft hem veel vrijheid en zelfstandigheid. Dat hij dan dicht bij een ingang kan parkeren zou voor hem erg veel schelen. 

Rust
We maken een afspraak en ik kom bij hem thuis. We maken rustig kennis en hij vertelt nog eens hoe belangrijk het voor hem is dat hij een parkeerkaart krijgt. Hij zal dan laagdrempelig dingen kunnen ondernemen. Het geeft rust als hij zich niet druk hoeft te maken over of er wel een parkeerplek dichtbij is. Daarnaast vertelt hij mij dat hij digitaal niet vaardig is en daar altijd heel lang over doet. Hij wil dit wel proberen, maar hij vindt het gewoon heel erg lastig.

Alles online
Bij het aanvragen van een parkeerkaart is het zo dat je dit, of zelf digitaal doet, of je maakt een afspraak bij de gemeente. Dat laatste wil Willem wel. Maar ook dan loopt hij ertegenaan dat de afspraak online gemaakt moet  worden. Dit doen we dus direct samen even aan de keukentafel. Een paar dagen later kan hij langskomen op een tijdstip dat voor hem goed uitkomt.

Tevreden
Na deze concrete actie nemen we afscheid. Ik laat Willem met een tevreden gevoel achter. Dit wordt nog eens extra als ik een tijdje later hoor dat de parkeerkaart afgegeven is.  Willem gaat een zomer tegemoet vol met autoritjes!