Dit kan een cliëntondersteuner voor u betekenen
Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin een cliëntondersteuner u kan bijstaan. Wij zetten enkele voorbeelden voor u op een rij:
- U heeft een afspraak met een consulent van de gemeente en ziet daar erg tegenop.
- Uw kind maakt gebruik van jeugdhulp en wordt binnenkort 18. Wat verandert er allemaal? En wat moet er geregeld worden?
- U heeft een zorgbeschikking ontvangen van de gemeente, maar twijfelt welke zorgaanbieder het beste bij u past.
Een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO’er) kan u hierbij helpen. Ze kijken met u mee naar de situatie, hebben kennis van de wetgeving en kunnen u laten zien wat de beste mogelijkheden voor u zijn. Ook kunnen onze cliëntondersteuners u voorzien van extra informatie over het zorgaanbod. Daarbij bepaalt u altijd zelf wat u kiest. Neem gerust contact met ons op, ook als u twijfelt of uw vraag bij ons past.
Hoe vraag ik cliëntondersteuning aan?
Wilt u een cliëntondersteuner inschakelen of informeren naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Dit kan op de volgende manieren:
Telefonisch: Wanneer u belt met Stichting OCO (op weekdagen tijdens kantooruren) krijgt u direct een van de onafhankelijke cliëntondersteuners aan de telefoon.
E-mail: De cliëntondersteuners van gemeente De Wolden hebben allemaal een eigen specialisme. U wordt dus altijd geholpen door iemand die kennis heeft over uw vraagstuk of situatie. Uw mail wordt uiterlijk de eerstvolgende werkdag beantwoord.
Contactformulier: Na het invullen van het contactformulier reageert een cliëntondersteuner die gespecialiseerd is in uw vraagstuk of situatie. U ontvangt uiterlijk de eerstvolgende werkdag een reactie.
Als een vraag direct van een antwoord kan worden voorzien, dan doen onze cliëntondersteuners dat ook. In situaties waarbij dit niet mogelijk is, plannen we een afspraak met u in. Onze cliëntondersteuners komen graag bij u thuis om de situatie te bespreken. Als dit niet mogelijk is zoeken we een andere plek binnen gemeente De Wolden.
Folder
Bekijk hier onze folder met informatie over de ondersteuning die we kunnen bieden. Wilt u een aantal folders bestellen? Neem dan gerust contact op via communicatie@stichtingoco.nl.
Onafhankelijk
De cliëntondersteuners werken voor u. Ze werken niet voor de gemeente en ook niet voor een zorgaanbieder in gemeente De Wolden.
Gratis
Hoe kan het dat de ondersteuning gratis is? Gemeente De Wolden vindt het belangrijk dat u de juiste zorg en hulp kunt krijgen. Om die reden subsidieert de gemeente Stichting OCO, zodat u kosteloos gebruik kunt maken van onze cliëntondersteuning. Gemeente De Wolden gaat niet over de uitvoer van de cliëntondersteuning, dat is tussen het stichtingsbestuur en de cliëntondersteuners.
Vrijblijvend
Cliëntondersteuning is vrijblijvend. U bepaalt dus zelf wat u wel of niet wilt. De cliëntondersteuners helpen u met de keuzes inzichtelijk te maken, maar u neemt de uiteindelijke beslissing.
Vertrouwelijk
Een cliëntondersteuner zal nooit informatie over u delen zonder dat u daarvoor toestemming gegeven hebt.
Samenwerking bestuur en team
Cliëntondersteuners en het bestuur van Stichting OCO hebben regelmatig contact met elkaar. Het bestuur van Stichting OCO geeft op basis van de ervaringen van cliëntondersteuners gevraagd en ongevraagd advies aan gemeente De Wolden en zorgaanbieders in De Wolden. Met als doel: verbetering van beleid en dienstverlening.