Taalkeuze (via Google Translate)

Presentatie aan Vrouwen van Nu – Ansen

22 maart 2023 – Presentatie door Janet Hoving, cliëntondersteuner aan Vrouwen van nu – Ansen

Dorpshuis De Bastogne in Ansen

‘Wie kent Stichting OCO?’

In de zaal bleef het stil. Het doorbladeren van de folder gaf al iets meer richting maar wat een cliëntondersteuner is en voor je kan betekenen, was nog niet bekend. En daarom was Janet Hoving, cliëntondersteuner bij Stichting OCO, aanwezig om hier meer over te vertellen.

‘We helpen mensen die vragen hebben over zorg, wonen, financiën en nog veel meer onderwerpen’.

Signalen

Vanuit de zaal kwamen verschillende vragen over de tekorten in de huishoudelijk hulp, wachttijden voor hulp, eigen regie, het steeds langer thuis wonen, aanvragen via DigiD en meer.

Janet vertelt: ‘Zie ons als startpunt voor deze vragen, dan geven wij aan bij welke partij je terecht kunt’. Daarbij gaf ze aan dat een cliëntondersteuner met je mee kan denken, maar uiteindelijk ben jij degene die beslist. Vaak legt de cliëntondersteuner uit hoe het proces eruitziet, met welke wetten je te maken hebt. En ook welke grens daaraan zit en dat je daar niet omheen kunt. Als de cliëntondersteuners knelpunten vaker voorbij zien komen, nemen ze dit ook mee richting het bestuur van Stichting OCO. Er vinden structurele overleggen plaats met Gemeente De Wolden om deze knelpunten te bespreken en om te kijken hoe dit verbeterd kan worden.

Verheldering geven

Tijdens de presentatie van Janet kwamen veel verschillende professionals en betrokkenen aan bod; een Wmo consulent, uitvoeringscoördinator, energiecoach, huisarts, thuiszorg, formulierenbrigade en ga zo maar door. Het duizelde op een gegeven moment bij iedereen. Gekscherend noemden we dat we ook wel een a, b,c kunnen maken van al deze betrokkenen. Helaas is het geen grap maar de realiteit. Als je hiermee te maken hebt, zie je door de bomen het bos niet meer. Op dat soort momenten kan de cliëntondersteuner overzicht bieden, verheldering geven en de partijen bij elkaar brengen.

Mantelzorg

Janet vertelt over ‘ BordjeVol’, een methode om in kaart te brengen wat je allemaal doet als mantelzorger. Dit kan confronterend zijn. Janet hoorde eerder bijvoorbeeld vanuit een mantelzorger: ‘Ik wist niet dat ik zoveel deed voor mijn vader’. Door dit zichtbaar te maken helpt het om keuzes te maken in wat je wel of niet meer wil of kan doen. Dit kun je ook meenemen in een gesprek met de gemeente om te kijken hoe zij je kunnen ondersteunen zodat jij het als mantelzorger goed vol blijft houden. Janet geeft de zaal daarom ook mee dat het goed is om elkaar te helpen maar dat dit binnen je eigen mogelijkheden en eigen grenzen moet blijven.

Het was een leuke informatieve avond waar we als stichting OCO met veel plezier op terugkijken.

Wil je meer informatie? Op onze website www.stichtingoco.nl kun je alles vinden over de ondersteuning die we bieden. Ook kun je bellen met 085 – 0013 157