Taalkeuze (via Google Translate)

Waar kan ik tijdelijke zorg regelen?

Piet belt naar Stichting OCO. Hij geeft aan dat hij binnenkort geopereerd gaat worden en dat hij daarna zorg nodig heeft. Hij wordt dan een tijdje bedlegerig en zal hulp nodig hebben bij het wassen en aankleden.

Waar kan ik alles regelen?

Als ik vraag naar zijn thuissituatie geeft hij aan dat zijn vrouw Ans een spierziekte heeft. Het lukt haar niet om voor hem te zorgen als hij straks geopereerd is. Maar het is ook lastig om de zorg te regelen. Want waar kun je dit regelen en waar heb je recht op? Ze maken zich zorgen over hoe het straks allemaal moet na de operatie.

Samen regelen

Gelukkig belt Piet ons op tijd zodat we met hen mee kunnen denken. Als eerste doe ik een aanmelding bij de gemeente om Piet en Ans alvast aan te melden voor huishoudelijke hulp. Vervolgens bellen we samen naar een thuiszorgorganisatie om te kijken wat zij kunnen bieden. Na een prettig telefoongesprek wordt er een afspraak met een wijkverpleegkundige ingepland bij Piet en Ans thuis.

Hulpmiddelen voor thuis

In  de week daarna komt de wijkverpleegkundige langs voor een intake. Zij geeft aan dat ze Piet kunnen helpen en kunnen ondersteunen in de periode na zijn operatie. Daarnaast kan de wijkverpleegkundige de hulpmiddelen regelen en ervoor zorgen dat die op tijd in huis zijn. Er wordt een bed in de woonkamer geregeld en een douchestoel.

Piet is erg opgelucht dat hij zich hier geen zorgen meer over hoeft te maken. Omdat hij erg op tijd was met zijn vraag, kon de gemeente rustig een keukentafel gesprek voeren en was ook de (tijdelijke) huishoudelijke hulp snel geregeld. Ik ben blij dat ik dit voor Piet en Ans heb kunnen regelen.